dijous, 29 de gener de 2009

Pedra pedreta

Una cantarella fàcil de melodia i ritme que molts aprofiten per a fer un massatge a la mà o l’esquena mentre es canta.

També es canta mentre juguem amb les pedres del jardí i per fer boletes de plastilina.

En la versió que us oferim s’ha optat per un tempo lent, tranquil i suau.

Comença amb una introducció de la guitarra que toca la melodia dues vegades senceres, amb un acord dóna l’entrada a la veu.

guitarra

guitarra

veu

guitarra

veu

veu

Amb els infants la podeu cantar acompanyant-vos amb una petita percussió tot entrexocant dues pedres o còdols.

També si voleu imitar la guitarra podeu construir uns petits cordòfons casolans: un pot de iogurt i una goma elàstica. Els infants poden pinçar la goma mentre canten. També podeu fer una introducció instrumental.

Al ser una cançó de ritme i melodia senzilla és fàcil jugar amb ella: canviar el tempo, la intensitat, el to...

Per descarregar la partitura (pdf)


Sabeu com plantar cols?

Cançó popular francesa.
L’hem triat pel seu text i per la popularitat de la cançó ( a Catalunya fa temps que es cantava amb un text adaptat).

En aquesta ocasió s’ha fet una nova adaptació per a cantar amb els nostres infants.

La melodia és una mica més elaborada que l’anterior, vigileu amb l’afinació de l’interval de 6a del començament. També el ritme ens proposa un treset que cal fer ben ritmat.

És una dansa-joc per a reforçar l’esquema corporal: podeu rodar a la primera estrofa o mimar-la. I fer veure que planteu amb el dit, la mà, el peu o el cul a les següents estrofes.

També la podeu aprofitar per jugar a fer rodolins.

Dit- Enric

Mà- Demià

Peu- Andreu

Cul- Raúl

Melodia violoncel

Acompanyament de guitarra

Veu: jo

Acomp:

violoncel i guitarra

Veu: dit

Acomp: violoncel i guitarra

Veu: mà

Acomp: violoncel i guitarra

Veu: peu

Acomp: violoncel i guitarra

Veu: Cul

Acomp: violoncel i guitarra


Per descarregar la partitura (pdf)

La pluja

Apropiada pels dies de pluja, o bé per a evocar-la.
Aquesta cançó la podeu cantar mentre feu el so de la pluja picant un dit contra el palmell de la mà.

També convida a escoltar-la i/o cantar-la mentre ens belluguem fent anar un mocador ben suau o representant el text de la cançó.

Atenció amb els silencis, és important mantenir-ne el seu espai.

Violoncel

Veu

violoncel

Veu




Per descarregar la partitura (pdf)

Sol solet

Cançó popular catalana cantada per tots els infants del nostre país.

En al versió que us proposem també s’ha optat per un tempo tranquil i pausat.

Quan la canteu amb els vostres infants la podeu canviar de tempo. Cantar les cançons en diferents interpretacions enriqueix l’experiència musical.

La podem escoltar estirats a terra mirant cap al sol, i fent moviments suaus amb les mans i els braços, també fregant suaument l’esquena per terra

Comença tocant la melodia el violoncel i de seguida sentim la veu que canta les tres estrofes i repeteix la primera.

violoncel

veu

veu

veu

veu

violoncel

violoncel

veu


Per descarregar la partitura (pdf)


Peça instrumental per a violoncel

A l'horta del meu pare

Cançó tradicional catalana (de la comarca del Panadès).

Una mica més elaborada i per tant menys habitual en el repertori infantil de les primeres edats.

Els músics han optat també per una versió relaxada d’aquesta cançó, amb un tempo lent i una dicció suau.

Podeu, si voleu, fer-ne un contrast i fer-la amb un estil més ritmat.

Tot i així, la versió que us oferim ens convida a parlar de la dolçor.

La podem escoltar i cantar mentre fem rodar una taronja entre les mans o contra la taula o el terra. També ens pot provocar moviments circulars tot dibuixant sobre terres o amb pintures de dits....

violoncel

veu

veu

violoncel



Per descarregar la partitura (pdf)

Una plata d'enciam

Una cançó eliminativa molt popular a les nostres escoles.

També utilitzada quan introduïm l’enciam i les amanides a les menges.

En aquesta versió la cançó està acompanyada amb percussions molt senzilles que són fàcils de seguir. Sentireu un ritme obstinat al que us podeu afegir picant de mans, a la taula o amb un instruments. Els infants poden anar picant de mans o amb timbals casolans (caixes, llaunes,...)

Introducció:

percussió

Veu a l’uníson

Noi/noia

percussió

Cançó a dues veus

Coda.

percussió


Per descarregar la partitura (pdf)

La masovera

Cançó popular catalana més pròpia d’edats més avançades.

Es pot cantar com una audició (quasi com si fos un conte) i poc a poc els infants es van afegint als trossos més representatius (la tornada, picant a la repetició dels productes que compra: llums! naps!...).

La versió enregistrada té una introducció de guitarra i violoncel i després entra la veu que canta tota la cançó seguida acompanyada pels dos instruments.


Per descarregar la partitura (pdf)

Soc un cuiner

Aquesta cançó popularitzada, és una lletra adaptada a la melodia tradicional catalana de la dansa El ball de Sant Ferriol.

Cantada sovint a les hores de menjar o mentre es juga amb la cuineta i la fireta. També quan anem de visita a la cuina de l’escola.

Podeu aprofitar per a fer una orquestra de percussió amb materials de la cuina: morters, tapes d’olles, culleres de fusta, ratlladors...

En la versió del Cd també hi sentireu un acompanyament rítmic amb material de cuina.

Introducció:

percussió

Veu

Percussió

Veu


Per descarregar la partitura (pdf)

Una pometa tinc a l'hort

Cançó tradicional catalana, pròpia per a fer salts.

És una cançó senzilla tot i el treset de l’entrada i la paraula verdeja que pot portar alguna dificultat de dicció o precisió.

La cantem quan mengem poma, o mirem i observem pomes.

La versió del CD ens proposa una alternança de peça instrumental i cantada que podem aprofitar per moure’ns lliurament mentre sona el violoncel i cantar ( o saltar i cantar) mentre sentim la veu. Atenció a la broma final, la darrera tirada el violoncel fa un silenci just abans d’acabar.

Violoncel

veu

violoncel

veu

Violoncel

Transport a més agut

veu

Violoncel

Amb sorpresa


Per descarregar la partitura (pdf)

dimarts, 27 de gener de 2009

OBJECTIUS

Objectius generals:

  • Promoure una trobada entre llars d’infants i primer curs de parvulari d‘un mateix barri.
  • Oferir un projecte que basat en el motiu de l’hort, com una característica del barri on som, proporcioni processos d’indagació sonora, plàstica, i sensorials en general.
  • Proporcionar material, així com recursos didàctics per a treballar a les escoles amb els infants amb una proposta que lligui diferents àrees (visual i plàstica, expressió corporal, música, medi natural i social, llengua).
  • Involucrar als educadors de les escoles en el projecte, oferint la possibilitat de discutir, proposar i elaborar la proposició del concert final, així com les diverses propostes interdisciplinàries a portar a terme a les escoles.
  • Organitzar un acte final amb la participació activa del grup dels més grans de les llars i el més petits del parvulari, on l’èmfasi estarà en una actuació musical que s’haurà preparat a les escoles.
  • Intentar involucrar un centre d’educació de Cicles Formatius de Llars d’infants per a col·laborar amb les escoles.

Objectius específics:

  • Treballar un repertori de cançó comú.
  • Oferir diferents sons per a aprofundir en la percepció sonora i el coneixement dels sons de l’entorn.
  • Construir material sonor i instruments casolans lligats a la proposta sonora.
  • Escoltar i reconèixer tres audicions lligades als tres ambients proposats.
  • Desplegar un seguit de propostes musicals, corporals i plàstiques que proporcionin una feina a fer durant dos mesos a les escoles participants.
  • Sensibilitzar als infants davant el món sonor i visual i les produccions plàstiques i musicals.
  • Conèixer de prop el cultiu de les plantes i hortalisses amb la confecció d’un hort escolar o bé amb la visita a un hort en funcionament.
  • Documentar el procés fet en les escoles, tant amb enregistraments sonors com visuals.